۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
تعداد بازدید: ۲۴۳۷۷۸
کارشناس بازار خودرو به بررسی وضعیت این بازار و دلیل کاهش قیمت خودرو در این ایام پرداخت.
کد خبر: ۳۵۲۰۰
کاهش جذابیت بازار خودرو دلیل کاهش قیمت |واردات خودرو برای قشر عادی نیست
 
 
علی خسروانی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره شرایط فعلی بازار خودرو اظهار کرد:  اتفاقی که در بازارخودرو در حال رخ دادن می باشد، این است  که این بازار دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذار ندارد و تورم در این بازار در حال کنترل شدن است. یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها این است که دیگر کسانی که پول مازاد داشتند برای حفظ سرمایه خود وارد بازار خودرو نمی‌شوند و خرید خودرو به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری دیده نمی‌شود. به عنوان مثال کسانی که در قرعه کشی برنده می‌شوند برای تکمیل وجه خود اقدام نمی‌کنند چرا که می‌دانند تورم موجود با تورم  بازار همسان شده و خودرویی که  قرار است ۲ تا ۳ ماه دیگر به آنها تحویل داده شود مثل قبل با سود چند صد میلیونی همراه نیست.
 کسانی که پول مازاد داشتند برای حفظ سرمایه خود وارد بازار خودرو نمی‌شوند و خرید خودرو به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری دیده نمی‌شود.
 
 
دلیل کاهش قیمت خودرو شخص شد| واردات خودرو برای قشر عادی نیست
 
کاهش ورود سرمایه به بازار خودرو
 
این کارشناس ادامه داد: بازار واردات خودرو محدود و تولیدات خودرو نیز مانند واردات محدود است، اما به علت تورم بالا و سود زیاد باعث ورود پول اضافه به این بازار می‌شد که با کاهش سود دیگر کسانی وارد این بازار می‌شوند که مصرف کننده هستند، چرا که می‌دانند اگر خودرویی را به قیمت ۲ میلیارد خریداری کنند سه ماه بعد، با نگه داشتن در پارکینگ شاهد افزایش سرمایه خود نیستند و چه بسا پایین‌تراز قیمت خرید شده خودرو را بفروشند. همین امر باعث کاهش ورود سرمایه به بازار خودرو شده است.
با توجه به آیین نامه واردات خودروهای دست دوم، زمان ابلاغ این آیین نامه ما شاهد یک کاهش دیگر خواهیم بود.
وی با بیان اینکه دیگر تورم بازار خودرو از تورم جامعه بالاتر نیست، افزود: با توجه به آیین نامه واردات خودروهای دست دوم، زمان ابلاغ این آیین نامه ما شاهد یک کاهش دیگر خواهیم بود وچیزی که می‌شود قول آن را داد این است که دیگر تورم موجود در بازارخودرو از تورم جامعه بیشتر نیست و نگه داشتن خودرو در پارکینگ برای سرمایه‌گذاری جذاب نخواهد بود.
 
دلیل کاهش قیمت خودرو شخص شد| واردات خودرو برای قشر عادی نیست
 
 
عدم حمایت از خودروساز داخلی
این کارشناس معتقد است در حال حاضر حمایتی از تولید کننده صورت نمی‌گیرد، بلکه حباب قیمتی در بازار کاهش پیدا کرده و هنوز تولید کننده خودروهای خود را با قیمت مصوب می‌فروشد و تنها اتفاقی که رخ داده این است که فاصله قیمتی بین قیمت کارخانه و مصرف کننده کاهش پیدا کرده و خریدار سود اصلی را برده است.

بیشتر بخوانید: سناریوی بازار موبایل در کمین صنعت خودرو!| دستی که از جیب مردم بیرون نمی‌آید

قشر کم برخوردار به دنبال ماشین ۵ میلیاردی نبوده که با کاهش تعرفه واردات و رسیدن آن به ۲ میلیارد خوشحال شود.
 
خسروانی ادامه داد:  اعتقاد من بر این است که تعرفه واردات بالاست، اما واردات خودرو نیز برای قشر عادی نیست، چرا که قشر کم برخوردار به دنبال ماشین ۵ میلیاردی نبوده که با کاهش تعرفه واردات و رسیدن آن به ۲ میلیارد خوشحال شود بلکه او مشتری خودروی داخلیست که با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون فروخته می‌شود اما بنا بر اتفاق‌های موجود همین خودرو در بازار به قیمت یک میلیارد به دست مصرف کننده می‌رسید. اثر مثبت این طرح آن موقع دیده می‌شود که خودروی ۵ میلیاردی به قیمت ۲ میلیارد عرضه شده و طبیعتاً این کاهش قیمت و در خودروهای دیگر نیز اعمال می‌شود به طوری که خودروی یک میلیاردی به قیمت قبلی خود یعنی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون برمی‌گردد و قشر کم برخوردار نیز می‌تواند صاحب خودرو شود.
 
دلیل کاهش قیمت خودرو شخص شد| واردات خودرو برای قشر عادی نیست
 
 
وقت مناسبی برای نقد میزان تعرفه نیست
این کارشناس در پایان خاطر نشان کرد: به نظر من در حال حاضر وقت مناسبی برای نقد میزان تعرفه نمی‌باشد چرا که باید اول واردات و میزان تولید خودروها تثبیت شود تا بازار به یک ثبات برسد بعد از آن که تورم و افزایش قیمت کنترل شد، می‌شود به سراغ تعرفه‌ها رفت و  با توجه به شرایط موجود تغییراتی را در آن ایجاد کرد.
برچسب ها: خودرو #بازار خودرو واردات خودرو #قیمت خودرو
ارسال نظر
آخرین اخبار